1.0 PENGENALAN
Pendidikan
yang merupakan satu aspek yang paling asas dan dasar dalam sistem kehidupan
manusia, corak dan aliran pendidikan yang begitu dinamik dan
kontinum inilah yang menjadi faktor utama merubah kehidupandan
tamadun manusia sejak zaman berzaman lagi dan dapat mendidik dan
membangunkan manusia secara yang paling optimum dan seimbang. Pendidikan
merupakan proses membentuk keperibadian manusia yang sempurna dan seterusnya
melahirkan manusia yang dapat berinteraksi lebih baik dengan pencipta alam dan
alam itu sendiri.
Oleh itu, semua warga guru bertanggungjawab
untuk membantu usaha-usaha mencapai matlamat mewujudkan sistem pendidikan
bertaraf dunia dan menjadikan negara ini sebagai pusat kecemerlangan bertaraf
dunia. Sifat-sifat yang luhur, bertanggungjawab serta tahap professionalisme
yang tinggi semestinya menjadi amalan sewaktu menjalankan amanah
profession. Guru mesti mempunyai etika
kerja supaya dapat menanamkan sikap positif dan menghapuskan sikap negatif
dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan bagi meningkatkan kualiti
kerja. Selain itu dapat meningkatkan disiplin diri bagi menghasilakn
perkhidmatan yang cemerlang kepada pelanggan dan organisasi serta dapat
memberikan sumbangan positif yang berterusan kepada negara.
2.0 ISU ETIKA GURU
Berdasarkan
pembacaan dan analisis artikel yang telah dipetik dari Berita Harian yang bertajuk 'NUTP Dedah Salah Laku Guru Wanita', saya
telah menjumpai satu isu yang berkaitan kesantunan guru iaitu gangguan seksual.
Berdasarkan artikel yang dipilih menunjukkan bahawa guru tersebut didakwa
‘mengusik’ pelajar lelaki terutamanya yang memiliki paras rupa atau penampilan
yang menarik. Tabiat guru tersebut menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan
ibu bapa pelajar terbabit. Salah satu aduan yang dilakukan ialah salah seorang
pelajar yang menjadi mangsa kejadian menyatakan pipinya seing ‘dicubit-cubit
manja’ kerana diminati bukan sebagai hukuman disiplin. Perkara ini menjadi
suatu isu apabila pelajar tersebut menjadi segan dan serba salah apabia diejek
oleh rakan sekelas selain rasa tidak selesa.
Isu
etika yang terlibat dalam kes ini ialah isu kesantunan. Kesantunan atau etiket
merupakan sesuatu perkara yang biasa dilakukan di dalam masyarakat. Namun
kesantunan guru perlu disesuaikan dengan kontekstual. Syed Ismail Bin Syed
Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon (2010) menyatakan kesantunan
dibahagikankepada tiga iaitu kesantunan berpakaian, kesantunan tingkah laku dan
kesantunan berbahasa. Artikel ini menunjukkan guru wanita ini terlibat dengan
kesantunan tingkah laku.
Syed
Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon (2010) menyatakan setiap
guru perlu lebih mengutamakan kebajikan dan keselamatan murid daripada hal-hal
lain. Oleh itu, kes ini guru hendaklah mengambil tahu tentang emosi murid. Syed
Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon (2010) menyatakan juga guru
juga perlu bersikap adil terhadap setiap orang murid tanpa mengira faktor
jasmani, mental, emosi, politik, ekonomi, sosial, keturunan atau agama. Selain
akauntabiliti ibu bapa, rakan sejawat, masyarakat dan negara, akauntabiliti
terhadap murid merupakan salah satu akauntabiliti keguruan. Oleh itu, menjadi kewajipan seorang guru
untuk menjaga amanah yang telah diberikan.
3.0 ANALISIS ISU
3.1 KONSEP
GANGGUAN SEKSUAL
Sesuatu perbuatan itu ditakrif sebagai
gangguan seksual apabila terdapat dua elemen yang harus dibuktikan iaitu :
perbuatan yang dilakukan oleh penggangu dianggap lucah dan mangsa berasa
terganggu akibat daripada perbuatan lucah itu. Namun dalam kes jenayah
kedua-dua elemen tersebut tidak dianggap bersalah melainkan mempunyai niat yang
salah. Berdasarkan prinsip undang-undang jenayah Inggeris menjelaskan bahawa
sesuatu perlakuan itu tidak boleh disabitkan sebagai jenayah jika pelaku tiada
niat melakukannya. Namun gerak-geri pelaku tersebut boleh menunjukkan niatnya.
3.2 BENTUK-BENTUK
GANGGUAN SEKSUAL
Gangguan seksual dalam isu kesantunan
guru ini terbahagi kepada dua iaitu secara verbal dan
non-verbal . Kementerian Sumber
Manusia (1999) mengkategorikan bentuk-bentuk gangguan seksual kepada lima jenis
utama, iaitu gangguan secara lisan, gangguan secara bukan lisan, gangguan
secara fizikal, gangguan secara visual dan gangguan secara psikologi.
Gangguan secara lisan dapat dilihat dalam penggunaan bahasa lucah melalui
perbualan, bercerita, berjenaka, membuat bunyi-bunyian, memberi kritikan,
komen, pujian atau mengajukan soalan berunsur seksual ke atas penampilan,
pakaian, tingkah laku, tubuh badan atau aktiviti seksual sehingga seseorang
berasa tersinggung, terhina atau terugut untuk berurusan.
Gangguan secara bukan lisan dipamerkan
melalui sikap atau perlakuan seseorang yang memberi maksud atau gambaran
keinginan yang berunsurkan seksual antara lain, seperti menjeling, menggoda, merenung,
mengintai, menjilat bibir atau mengguna bahasa isyarat yang lain.
Terdapat juga gangguan seksual berbentuk sentuhan fizikal
yang berunsur seksual seperti mendekati orang lain dalam jarak yang terlalu
dekat sehingga orang tersebut berasa kurang selesa, memegang, memeluk, menepuk,
menggosok, mencubit, mencium atau meraba sehingga Pengadu berasa tersinggung,
terhina atau terugut.
Gangguan secara visual
pula ialah perlakuan menghantar nota, surat, mel elektronik (e-mel), short
messaging system (sms), multimedia messaging system (mms),
gambar (foto), poster, objek atau bahan bacaan yang berunsur seksual melalui
penggunaan apa jua peralatan media, peralatan elektronik atau peralatan
komunikasi kepada Pengadu yang menyebabkan Pengadu berasa tersinggung, terhina
atau terugut juga terjumlah kepada gangguan seksual.
Gangguan psikologi pula ialah perbuatan
cuba merapati secara seksual, mendorong, mendesak, mengugut atau memujuk rayu
bagi memenuhi keinginan seksual Pegawai Awam sama ada melalui surat, telefon,
e-mel atau sebarang bentuk peralatan komunikasi kepada Pengadu yang menimbulkan
tekanan emosi dan mental ke atas Pengadu adalah terjumlah kepada gangguan
seksual.
3.4 HUKUMAN
KEPADA PESALAH
Berdasarkan garis panduan yang diberikan oleh Jabatan perkhidmatan
Awam Malaysia menyatakan, seseorang Pegawai Awam yang didapati melakukan
gangguan seksual, boleh dikenakan tindakan tatatertib kerana telah melanggar
peraturan 4A atau peraturan 4(2)(d), Peraturan Pegawai Awam yang memperuntukkan
“Seseorang pegawai tidak boleh berkelakuan dengan cara yang boleh memburukkan
atau mencemar nama perkhidmatan awam”.
Selain itu, seseorang Pegawai Awam juga yang didapati
bersalah melakukan gangguan seksual boleh dikenakan mana-mana satu atau apa-apa
gabungan dua atau lebih hukuman yang berikut, bergantung kepada keseriusan
kesalahan itu menurut peraturan 38, Peraturan Pegawai Awam iaitu mendapat
amaran, denda,lucut hak emolumen, tangguh pergerakan gaji, turun gaji, turun
pangkat atau buang kerja.
3.5 KOD ETIKA YANG BERKAITAN
Profession perguruan mempunyai
matlamat untuk membentuk insan dan ihsan manusia yang sempurna dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmaninya. Guru juga berperanan menyediakan seorang individu itu
tentang peranan dan tanggungjawabnya di dalam masyarakat demi mencapai
kesempurnaan dan kesejahteraan diri, keluarga, masyarakat seterusnya membantu
negara mencapai kemajuan. Dari pendapat keagamaan, seorang guru itu setaraf dan
seangkatan dengan pemimpin dan ketua masyarakat kerana guru berperanan mendidik
dan membimbing ahli masyarakat lain ke arah jalan yang benar dan tidak
terpesong dari landasan kehidupan yang baik. Pekerjaan ini juga dianggap satu
ibadah.
Kod etika yang terlibat dengan
kes ini ialah guru tidak harus berkelakuan begitu rupa sehingga boleh
mencemarkan sifat profesionalnya dan akan menyebabkan kehilangan kepercayaan
orang ramai. Guru seharusnya menjalankan tanggungjawabnya dengan penuh
dedikasi, tidak mementingkan diri sendiri dan memilih tugas. Ciri-ciri ini
penting kerana tugas guru berkait rapat dengan mutu pendidikan di mana dalam
pengajaran, jika guru lakukan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh, ia akan
menarik minat pelajar untuk belajar dengan lebih bersungguh-sungguh.
Oleh kerana setiap tindakan dan
tingkah laku guru akan menjadi perhatian dan ikutan pelajar, ia memerlukan
tindakan yang penuh perhatian yang teliti dan berhati-hati.
Setiap penjawat awam
terutamanya guru yang mempunyai dan mengamalkan prinsip ini tidak akan bersikap
mementingkan diri sendiri malah sebaliknya lebih mengutamakan kepentingan orang
ramai khususnya murid-murid. Prinsip-prinsip ini mampu mengelakkan seorang guru
daripada terjebak dengan isu etika keguruan yang boleh mencemarkan imej
profesion perguruan.
Antara etika keguruan ialah
tanggungjawab utama guru adalah terhadap anak muridnya. Kepentingan murid
mengatasi semua kepentingan lain seperti kepentingan masyarakat, persatuan atau
persendirian. Apabila
berlakunya konflik atau kekeliruan yang memerlukan guru membuat keputusan antara
pelajar, persatuan yang diikuti oleh guru ataupun kehendak persendirian,
keputusan yang perlu guru ambil pelajar menjadi perkara utama perlu guru
dahulukan. Ini adalah kerana sudah menjadi tanggungjawab seorag guru itu untuk
melindungi dan menjaga kepentingan pelajarnya terutama ketika disekolah.
Sewaktu guru sedang menjalankan tugas, perkara lain harus di ketepikan buat
sementara waktu agar guru dapat memberi perhatian sepenuhnya kepada pelajar
Merujuk
kepada kod etika keguruan, salah satu prinsip yang dinyatakan ialah prinsip
kesetiaan iaitu prinsip yang mempunyai kaitan dengan isu yang dibincangkan.
Guru seharusnya tidak melakukan perkara yang tidak sopan sehingga mencemarkan
profesionnya. Guru juga bertindak sebagai pengganti ibu bapa iaitu membentuk
tingkah laku murid. Secara kesimpulannya, guru yang bertingkah laku negatif
fterhadap murid tidak mengamalkan kod etika yang telah digariskan.
3.6 FAKTOR ATAU PUNCA ISU
TERSEBUT BERLAKU
Keguruan ialah satu jawatan
professional seperti mana kerjaya-kerjaya lain dalam masyarakat dunia. Salah
satu agenda penting dalam matlamat perancangan pembangunan pendidikan bagi
RMK-9 ialah membangunkan istem pendidikan bertaraf dunia. Dalam agenda ini
kerajaan akan memperkukuhkan kurikulum sekolah yang seimbang dari segi jasmani,
emosi, rohani dan intelek, mempunyai disipin yang tinggi, bersikap kerjasama,
dan mampu memainkan peranan dalam masyarkat, serta melahirkan sejumlah sekolah
yang baik dan cemerlang.
Salah satu sebab yang mewujudkan masalah
kesantunan kepada guru ialah faktor peribadi guru itu sendiri. Sudah menjadi
tanggapan umum bahawa guru boleh dijadikan model dalam kehidupan bermasyarakat.
Namun, pandangan dan tanggapan positif masyarakat kian menipis apabila ada
sesetengah guru yang melanggar etika keguruan. Ini termasuklah guru yang selalu
ponteng kelas dan keluar dari kawasan sekolah atas urusan peribadi. Malah ada
guru yang sanggup menghisap rokok dan bersembang dengan guru yang lain sambil
diikuti ketawa hilai. Lebih malang lagi apabila ada guru yang telah memperdaya
dan melakukan hubungan seks dengan pelajarnya. Segala perbuatan negatif ini
tentunya boleh mengikis kepercayaan dan penghormatan masyarakat terhadap guru.
Faktor yang menjadi penyumbang kepada
perlakuan guru tersebut ialah pengaruh media massa. Menurut kajian yang
dilakukan pengaruh media elektronik lebih banyak dari pengaruh media massa.
Kerana pengaruh media elektroni boleh didapati tanpa sekatan.
Antara faktor lain ialah guru tersebut
mengahadapi masalah keluarga. Kerjaya guru cuma berkaitan dengan usaha-usaha
mengajar dan mendidik manusia agar berjaya dalam hidup mereka. Dunia guru telah
membataskan pergaulan dan interaksi mereka dengan rakan setugas dan para
pelajar sahaja. Peluang mereka untuk bergaul dengan masyarakat luar begitu
terhad. Segala keterhadan ini akan membataskan peluang orang ramai untuk
mengenali dan memahami peranan guru. Lebih ketara lagi apabila guru-guru tidak
mempunyai apa-apa kuasa atau pengaruh terhadap urusan hidup masyarakat moden
seperti sekarang.
Selain itu, faktor yang mendorong guru tersebut berkelakuan begitu
ialah kurang memahami etika keguruan. Oleh itu, bagi menjaga imej profesion, setiap
guru perlu patuh kepada etika profesionalisme, etika pengajaran, etika tingkah
laku dan etika perkhidmatan awam. Guru
merupakan tenaga ikhtisas di dalam bidang perguruan yang dipertanggungjawabkan
untuk mendidik murid-murid di seklah. Oleh itu, guru yang mempunyai kemahiran
profesional serta kecerdasan emosi yang tinggi memainkan peranan besar dalam
menghasilkan generasi yang berpendidikan, berkemahiran, berbudaya ilmu dan
berakhlak selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
3.7
IMPLIKASI ISU KEGURUAN TERSEBUT
Gangguan seksual merupakan perkara yang
mampu mewujudkan implikasi yang kompleks terutamanya kepada profesion guru
kerana guru merupakan pendidik yang sepatutnya menjadi ‘role model’. Antara impaknya termasuklah impak kepada psikologi,
impak kepada emosi, impak kepada kesihatan fizikal, impak kepada hubungan
sosial dan ikatan sosial dan impak kepada tekanan kerjaya. Menurut American Psychological Association pada
tahun 1999 melaporkan ramai mangsa mengalami tekanan berat selepas menerima
gangguan seksual. Ini termasuklah kesan psikologi iaitu rasa rendah diri dan
sering menyalahkan diri sendiri. Apabila mereka mengalami perkara ini terlampau
lama mereka akan mengalami penyakit neurosis termasuk fobia.
Murid yang mengalami gangguan seksual
akan mengubah corak hidup mereka kepada pendiam dan jarang bergau. Selain impak
yang diberikan kepada psikologi dan emosi ganggaun seksual juga memberi impak
kepada kesihatan fizikal. Contohnya ialah mangsa gangguan seksual juga sering
kali mengalami pening kepala dan muntah-muntah serta mengalami sindrom seperti
tidak selera makan dan sukar untuk tidur. Kesan ini biasanya dialami mangsa
kerana terlampau memikirkan perkara yang berlaku ke atas diri mereka dan jika
berterusan ia akan menjadi lebih parah sehingga mengalami sakit mental jika
tidak mendapat rawatan awal.
Gangguan seksual khususnya di tempat
kerja turut memberi kesan ke atas produktiviti dan ekonomi negara. Ia merugikan
pasaran buruh kerana ia boleh menjejaskan kenaikan pangkat kepada mangsa yang
sudah berpengalaman kerja kebanyakannya akan bertindak berhenti kerja. Ini
menyebabkan tukar ganti pekerja yang tidak dirancang. Selain itu, imej sesuatu
sekolah juga tercalar jika peristiwa tersebut diketahui umum.
Antara implikasi yang dihadapi oleh guru
yang melakukan perbuatan ini ialah hubungan guru dan murid menjadi renggang di
mana semua murid akan menjadi takut untuk menuntut ilmu dengan guru tersebut.
Dalam situasi ini murid berasa tidak selamat untuk meneruskan sesi
pembelajaran. Selain itu hubungan guru dan rakan sejawat juga akan musnah
kerana guru lain tidak akan percaya kepada guru tersebut. Guru tersebut juga
akan mengalami masalah jiwa terjadap perbuatan yang dilakukannya.
Kesan jangka masa panjang yang akan
ditempuhi guru tersebut ialah mereka tidak diterima oleh masyarakat di mana
masyarakat akan memandang serong kepada mereka. Guru tersebut juga akan
dipindahkan dari sekolah berkenaan bagi menjaga nama baik sekolah tersebut. Di
mata masyarakat guru tersebut tidak mendapat tempat di mata masyarakat kerana
tidak dipercayai.
Kesan jangka masa pendek terhadap
profesion perguruan ialah profesion perguruan akan dipandang rendah oleh
masyarakat. Masyarakat tidak memandang profesion ini sebagai profesion yang
penting. Profesion ini juga tdak dianggap mulia kerana masyarakat menganggap
profesion ini bukanlah selamat untuk anak mereka lagi. Tambahan pula profesion
ini tidak lagi dihormati oleh masyarakat. Kesan jangka masa panjang kepada
profesion perguruan ialah generasi muda tidak lagi mahu menjadi pelapis
terhadap profesion ini. Penyusutan kuasa untuk menjalankan tugas secara
professional menyebabkan profesion perguruan menurun di kaca mata masyarakat.
4.0 CARA
MENGATASI ISU KEGURUAN YANG BERLAKU
Pendidikan
merupakan satu kaedah yang terbaik untuk mengatasi tingkah laku guru yang
negatif di mana melalui kaedah ini kita boleh membangunkan kesedaran guru tentang
bahaya gangguan seksual yang dilakukan ke atas murid. Kebanyakan Negara maju
telah memperkenalkan pendidikan seks kepada semua masyarakat bagi mendedahkan
pelbagai isu dalam menimbulkan kesedaran mengenai ganggun seksual seperti
diskriminasi seksual, hak asasi wanita, nilai-nilai baik antara hubungan lelaki
dan perempuan, penderaan,pencabulan, seksual dan sebagainya.
Justeru
itu kerajaan atau badan bukan kerajaan perlu memainkan peranan penting dalam menyediakan
pendidikan seks ini supaya dapat menyedarkan masyarakat khususnya guru-guru
dalam mengatasi masalah tingkah laku yang negatif ini. Pendidikan seks bukan
sahaja sesuai untuk murid, gur-guru dan masyarakat namun kepada pesalah
gangguan seksual itu sendiri. Pendidikan seks ini bertujuan untuk memberi
maklumat yang sebenar tentang keslaahan seksual yang dilakukan lebih-lebih lagi
dilakukan kepada murid. Di samping itu juga, pendidikan seks ini juga
mengetengahkan implikasi dan kesan yang diperolehi oleh pesalah gangguan
seksual jika mereka terus melakukan gangguan seksual kepada murid-murid.
Selain
itu, bagi mengatasi masalah ini, kursus, ceramah atau bengkel perlu dibuat lagi
bagi meningkatkan nilai-nilai dan tingkah laku yan teratur dan bertanggungjawab
terutama yang melibatkan penjawat awam contohnya guru. Bagi mengatasi masalah
ini hingga ke akar umbi, semua guru perlu menghadiri kursus yang dikendalikan
oleh kerajaan bagi menyedarkan mereka tentang tanggungjawab sebagai pendidik.
Nilai murni seperti kemanusiaan, kasih sayang, nilai moral, etika,
tanggungjawab dan sebagainya perlu diterapkan ke dalam diri setiap guru. Nilai
hidup yang baik ini dapat memelihara mereka daripada melakukan gangguan seksual
yang bertentangan dengan norma hidup yang perlu dipertahankan. Guru perlu melibatkan
diri secara produktif dalam proses perubahan, guru mempunyai tujuan moral yang
dikaitkan dengan tugas dan tanggungjawab mereka.
Selain
itu bagi menangani masalah tingkah laku guru yang negatif ini (gangguan
seksual), kerajaan atau badan bukan kerajaan (NGO) perlu menyediakan kemudahan
khidmat kaunseling khususnya kepada murid-murid yang mengalami gangguan
seksual. Di setiap sekolah perlu diwujudkan khidmat bimbingan dan kaunseling
yang dikhaskan untuk guru bagi menangani isu gangguan seksual di mana khidmat
ini dikendalikan oleh individu yang pakar dalam masalah ini. Khidmat bimbingan dan
kaunseling ini bertujuan untuk membolehkan guru mendapatkan bantuan dan nasihat
dari pakar kaunseling jika mereka terjebak dengan masalah ini. Menurut Shertzer
dan Stone (1981), mengatakan bahawa bimbingan
sebagai perkhidmatan membimbing individu yang memerlukannya untuk mencapai
kefahaman, pengetahuan dan kemahiran tertentu.
Kuatkan
undang-undang juga adalah satu jalan mudah yang boleh diambil bagi mengatasi
tingkah laku yang negatif. Penguatkuasaan undang-undang yang melibatkan kes
gangguan seksual di kalangan murid ini perlulah dibanteras supaya masalah sepri
ini dapat diatasi dengan segera.Dengan adanya penguatkuasaan undang-undang ini,
tingkah laku negatif di kalangan murid mungkin dapat diatasi dan dibanteras
dengan segera.
5.0 KESIMPULAN
Menjelang tahun 2020, Malaysia
berhasrat menjadi sebuah negara maju mengikut acuan sendiri, iaitu mencapai
kejayaan seimbang dari segi ekonomi, politik, sosial, kerohanian dan
kebudayaan. Malaysia berhasrat menjadi sebuah negara yang masyarakatnya bersatu
padu dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi, berpegang teguh pada nilai
agama, moral dan etika serta menikmati kehidupan yang demokratik, liberal dan
bertolak ansur, perkongsian ekonomi yang adil dan saksama, progresif dan
makmur, serta menguasai ekonomi yang mampu bersaing, dinamik, tangkas serta
berdaya tahan.
Secara
keseluruhannya, selaku seorang guru haruslah mempunyai sahsiah yang baik dan
dapat dihormati serta boleh dicontohi oleh murid. Guru adalah orang yang selalu
mendapat perhatian walau di mana mereka berada. Oleh itu, guru haruslah jelas
tentang kod etika dan akauntabiliti keguruan. Mengikut pengertian Kamus Dewan (2005) etika bermaksud satu sistem dasar akhlak, adat atau
tingkah laku atau kesusilaan.
Guru
perlu mempunyai tatasusila yang tinggi dan berkomitmen menjalankan tugas
sebagai pendidik dengan baik. Pendedahan-pendedahan salah laku guru-guru boleh
mengakibatkan kewibawaan profesion keguruan tergugat pada mata umum. Hal ini
bertentangan dengan peranan dan tatasusila perguruan di Malaysia yang
menyatakan guru perlu mematuhi kod etika perguruan iaitu menjalankan tanggungjawabnya
guru kepada pelajar, ibu bapa pelajar, rakan sejawat dan masyarakat dan Negara,
bukannya mengambil kesempatan di atas apa yang berlaku terhadap murid tetapi
sebaliknya membantu mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi. Guru juga
haruslah mempunyai inisiatif untuk mendalami kod etika keguruan.
6.0 REFLEKSI
Tugasan
Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional ini membuka peluang kepada saya
untuk menjalani pelbagai jenis langkah-langkah untuk menyiapkan kerja. Ini
keraa tugasan ini melibatka juga tugasan berkumpulan. Antaranya ialah
menjalankan kolaborasi dengan rakan-rakan untuk menyiapkan tugasan ini. Saya
berasa sangat bersyukur kerana diberi peluang untuk meneroka isu ini dan
membincangkan bagaimana untuk menjadikan satu blog. Blog yang diwujudkan oleh
kumpulan saya akan dilampirkan sebagai rujukan. Unsur TMK yang diterapkan di
dalam tugasan ini memberi ruang kepada saya untuk mencorak cara pengajaran saya
pada masa akan datang.
Selain
itu, tidak pernah terdetik di hati saya untuk mengetahui dengan lebih mendalam
tentang isu-isu keguruan yang wujud di arena pendidikan tanah air. Namun,
tugasan ini menggalakkan saya untuk medalami isu yang ada dan isu yang saya
pilih ialh berkaitan dengan tingkah laku guru wanita. Tingkah laku yang pada
sesetangah pihak dianggap biasa namun jika dari aspek kod etika keguruan guru
tidak seharusnya melakukan perkara sebegitu. Berdasarkan tugasan ini juga saya
mendapat banyak maklumat selain menjaga tingkah laku sebagai seorang guru. Guru
juga harus mementingkan keadaan murid dahulu.
SITI NUR FARAHIE BT BUHARI
Penulisan yang menarik..
ReplyDeleteDiharap semoga saudari boleh berkongsi sumber rujukan bagi penulisan ini ke emel saya. by_gicoh08@yahoo.com
Saya mempunyai masalah yg berkaitan dgn etika guru baru baru ini.mohon beri panduan untuk selesaikan kes saya
ReplyDelete