Saturday 1 September 2012

KURSUS 18 BULAN MANTAPKAN GURU



1.0  Pengenalan

Visi dan misi Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Bahagian Pendidikan Guru (BPG) adalah untuk melaksanakan sistem pendidikan guru yang bertaraf dunia dari segi kualiti untuk memastikan agar guru-guru sentiasa berketrampilan bagi memenuhi aspirasi negara Malaysia. Justeru itu, salah satu objektif BPG adalah untuk melahirkan guru permulaan yang berkualiti. Guru permulaan yang berkualiti ini merupakan modal insan minda kelas pertama seperti yang digariskan di dalam Pelan Induk Pembangunan Pelajaran (2006–2010) (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006). Guru permulaan yang berkualiti merangkumi kebolehan mengurus kokurikulum yang dipertanggungjawabkan dan mematuhi etika perguruan.  


2.0  Isu Semasa


            Dalam tugasan ini, telah membincangkan isu kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap guru permulaan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) berdasarkan satu kajian yang telah di lakukan. Terdapat empat aspek yang telah diukur merangkumi empat perkara iaitu kualiti diri, pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah  dan  pengurusan kerja. Kualiti diri guru merujuk kepada kualiti profesional seseorang guru permulaan. Pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah adalah merujuk kepada strategi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Sementara aktiviti kokurikulum di sekolah merujuk kepada pengendalian aktiviti sukan, permainan, badan beruniform dan aktitivi-aktiviti luar bilik darjah yang profesional. Manakala pengurusan kerja di sekolah merujuk kepada tugas pengurusan maklumat pelajar, bilik darjah dan tugas tambahan di luar waktu sekolah.



Gambar 1 : Keratan Akhbar mengenai isu guru KPLI kurang kualiti

Apa yang menjadi isu ialah kegagalan guru permulaan dalam membuktikan mereka benar-benar profesional turut menyumbang kepada masalah profesion keguruan.  Lourdusamy dan Tan (1992) dalam Chee Kim Mang (2008) merujuk kepada suatu tinjauan yang mendapati bahawa guru tidak dapat mengawal masalah yang dihadapi dalam kelas seperti masalah kesukaran mengawal pelajar, masalah pelajar bersikap negatif, masalah pelajar tidak berminat belajar, pasif dan gagal memahami pelajaran yang diajar menyebabkan guru mengambil pendirian ''tidak peduli.'' Manakala menurut Chiam (2004) dalam Chee Kim Mang (2008)  berpendapat bahawa terdapat perkaitan antara ketidak berkesanannya pengajaran guru dengan ponteng dalam kalangan pelajar.

Majoriti guru yang baru yang mengajar sekitar 1-3 tahun kebiasaanya mengalami masalah dalam pengurusan bilik darjah. Ini dibuktikan oleh para penyelidik pendidikan (Veenman, 1984; Knowles & Cole, 1994; Calderhead & Shorrock, 1997) ada menyatakan bahawa majoriti guru yang mengajar pada beberapa tahun permulaan mengalami pelbagai masalah dalam pengajaran mereka seperti mengurus murid, menjalin hubungan yang baik di dalam bilik darjah, menguasai isi kandungan pelajaran, merancang aktiviti yang melibatkan murid dan membantu murid belajar di dalam kelas. Sering kali di dalam kelas, guru permulaan kurang keyakinan diri untuk membentuk disiplin murid-murid serta mengaplikasikan teori pedagogi yang telah dipelajari.

Bukan itu sahaja, sebahagian guru permulaan atau guru novis turut alami masalah dalam unit pengurusan kokurikulum. Ini mungkin disebabkan oleh kurang pengalaman dan sikap tidak mahu ambil tahu. Perkara ini dikukuhkan lagi oleh Abu Bakar ( 1994) dalam kajiannya, menyatakan guru permulaan tidak mahir dalam ehwal pengurusan kokurikulum dan sukan. Tambah Glickman (1990) dalam Chee Kim Mang (2008) lagi, guru permulaan didapati rendah dari segi peniskalan. Ini dapat dijelaskan apabila guru permulaan didapati kurang signifikan dalam membuat keputusan ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlaku di dalam bilik darjah. Kekurangan pengalaman juga membuatkan mereka tidak tahu apa yang harus dilakukan apabila timbul perkara yang tidak diingini dalam bilik darjah. Oleh demikian, mereka lebih gemar diberitahu apa tindakan dan keputusan yang perlu dilaksanakan.

Fuller dan Bown (1975) dalam Chee Kim Mang (2008) mendapati keperluan utama guru permulaan adalah berkenaan dengan kehidupan dan keselamatan kendiri (own survival and security). Lantaran itu, mereka dikatakan berada dalam suatu keadaan yang dikenali sebagai practice shock (Veenman, 1984) yang digambarkan sebagai sink-or-swim (Renard, 2003; Achinstein & Athanases, 2006) dalam Chee Kim Mang (2008) permulaan karier, terpencil di dalam bilik darjah, tiada sokongan guru-guru lain, kuasa terbatas untuk membuat keputusan dan kurang peluang untuk belajar. Mereka khuatir sama ada mereka boleh mengawal pelajar dan apakah persepsi guru besar dan guru sekolah lain terhadap mereka? Soal menyesuaikan diri dengan guru besar dan guru-guru lain  di sekolah merupakan suatu aspek yang sangat penting. Menurut Rosli Yaacob (2006) dalam Chee Kim Mang (2008), guru permulaan menggangap guru besar sebagai sebagai seorang ketua pentadbir dan tidak membantu sepenuhnya dalam meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran ( P&P) mereka. Manakala, guru-guru lain di sekolah dianggap sebagai teman sosial sekadar untuk berbual, dan tempat untuk mendapatkan sokongan emosi. Namun apa yang jelas, penerimaan dan kerjasama guru-guru yang lebih berpengalaman akan membantu meningkatkan motivasi guru permulaan.

2.1  Faktor-faktor

Dalam kajian ini, pengkaji dilihat terlebih dahulu mencari banyak maklumat berkaitan kajian lepas. Sebagai contohnya,  Glickman (1990) dalam Chee Kim Mang (2008) satu tinjauan literatur tentang guru permulaan di Amerika Syarikat, telah membuat beberapa generalisasi tentang peringkat perkembangan guru daripada guru permulaan kepada guru berpengalaman. Beliau mendapati pada amnya guru permulaan adalah lebih bersemangat kerana kerjaya mereka baru bermula sehingga tahun ketiga selepas itu semangat mereka mula menurun dengan mendadak. Akan tetapi guru permulaan didapati rendah dari segi peniskalan. Ini bermaksud guru permulaan kurang cekap dalam mebuat keputusan yang tepat ketika dalam proses (P&P) di bilik darjah.
Oleh demikian, guru-guru permulaan seolah berada di suatu keadaan yang dikenali sebagai practiceshock (Veenman, 1984) yang digambarkan sebagai sink-or-swim (Renard, 2003;Achinstein & Athanases, 2006) dalam Chee Kim Mang (2008) ianya sebagai permulaan karier, terpencil di dalam bilik darjah,tiada sokongan guru-guru lain, kuasa terbatas untuk membuat keputusan dan kurang peluang untuk belajar. Guru permulaan juga dikatakan khuatir dengan persepsi pihak pentadbir akan keputusan yang akan mereka buat. Sebagai penambahan lagi, (Veenman, 1984; Knowles & Cole, 1994; Calderhead & Shorrock, 1997) ada menyatakan bahawa majoriti guru yang mengajar pada beberapa tahun  permulaan  mengalami pelbagai masalah dalam proses (P&P) nya.

Suatu yang menarik dalam kajian ini ialah, teori perhubungan segi tiga. McDonald (1992) dalam Chee Kim Mang (2008)  menyatakan bahawa pengajaran sebenar berlaku di sekitar segitiga perhubungan – dalam kalangan guru, pelajar, isi kandungan – dan paksi segitiga ini sentiasa berubah.'' Beliau seterusnya menggambarkan kekompleksan situasi bilik darjah dengan kata-kata: ''What shall I teach amid all that I should teach?''

2.1.1     Aspek 1 : Kualiti Diri Guru Permulaan

Aspek yang pertama adalah kualiti diri guru permulaan KPLI dan KDPM. Item soalan dalam Borang soal selidik SSKP terdiri dari 12 item. Analisis dikira melalui nilai min = n seperti jadual di bawah.


Sumber : Chee Kim Mang ( 2008)
Jadual 1 : Taburan min aspek kualiti diri guru permulaan KDPM dan KPLI


Merujuk kepada min KDPM tertinggi iaitu item boleh menyesuaikan diri dengan budaya kerja di sekolah dan item boleh bekerjasama dengan staff dalam pelaksanaan tugas p&p di sekolah masing-masing dengan skor 4.4. Manakala skor min terendah dengan skor 4.0 bagi item menunjukkan amalan proaktif dalam pelaksanaan tugas di sekolah.

Bagi guru permulaan KPLI pula, skor min tertinggi adalah pada item boleh bekerjasama dengan staff dalam pelaksanaan tugas p&p di sekolah dan item menunjukkan penampilan diri yang sesuai dengan profesion keguruan. Iaitu pada tahap sangat puas. Manakala skor min terendah sebanyak 4.0, pada item menunjukkan amalan proaktif dalam perlaksanaan tugas di sekolah.

Dibandingkan skor min purata bagai kedua-dua kumpulan guru permulaan KDPM dan KPLI masing-masing ialah 4.2 dan 4.3. Ini bermakna, dari aspek kualiti diri guru, skala Likert bagi guru permulaan KDPM di tahap puas, manakala guru permulaan KPLI ialah sangat puas.

2.1.2     Pengajaran dan Pembelajaran Dalam Bilik Darjah

Aspek yang kedua adalah pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah antara guru permulaan KPLI dan KDPM. Item soalan dalam Borang soal selidik SSKP terdiri dari 13 item. Analisis dikira melalui nilai min = n seperti jadual di bawah. 




          Sumber : Chee Kim Mang (2008)
Jadual 2 : Taburan min aspek p&p di bilik darjah guru permulaan KDPM dan KPLI


Bagi aspek ini secara keseluruhannya, skor min lebih kurang sama antara guru permulaan KDPM dan guru permulaan KPLI. Kekerapan bagi skor min paling banyak adalah 4.0 iaitu di tahap puas. Namun begitu, bagi guru permulaan KDPM skor min tertinggi ialah 4.3 pada item berkebolehan mengajar mata pelajaran pengkhususan dan dapat berkomunikasi dengan berkesan di bilik darjah.

Guru permulaan KPLI pula, mendapat skor min tertinggi sebanayk 4.3 pada item 1 iaitu berkebolehan mengajarkan mata pelajaran pengkhususan. Nilai skor min purata bagi kedua-duanya bagi aspek p&p dalam bilik darjah adalah sama iaitu 4.1. ini menunjukkan, pihak pentadbir berpuas hati.

2.1.3     Aktiviti Kokurikulum Di Sekolah

Aspek yang ketiga adalah aktiviti kokurikulm di sekolah antara guru permulaan KPLI dan KDPM. Item soalan dalam Borang soal selidik SSKP terdiri dari 7 item. Analisis dikira melalui nilai min = n seperti jadual di bawah.  



   Sumber : Chee Kim Mang ( 2008)
Jadual 3 : Taburan min aspek aktiviti kokurikulum di sekolah bagi guru permulaan KDPM dan KPLI 


Antara 7 item soalan dalam boring soal selidik SSKP, guru permulaan KDPM berjaya mendapat skor min tertinggi dalam item 7. Item 7 ialah dapat menyesuaikan diri dalam perlaksanaan tugas kokurikulum mengikut keperluan dan situasi di sekolah. Untuk skor min yang terendah adalah pada item 5 sebanyak 4.0 iaitu item boleh membantu dalam tugas pengadilan aktiviti kokurikulum.


Guru permulaan KPLI juga mengalamai skor min terendah pada item 1,3,4 dan 5 dengan skor sebanyak 4.0. Skor min tertinggi adalah sebanyak 4.2 pada item 2 dan 7. Keseluruhannya bagi aspek yang ke tiga ini, dapatan bagi skor min purata bagi guru permulaan KDPM dan KPLI berada pada tahap memuaskan iaitu masing-masing 4.2 dan 4.1.

2.1.4     Pengurusan Kerja di Sekolah

Aspek yang keempat adalah pengurusan kerja di sekolah antara guru permulaan KPLI dan KDPM. Item soalan dalam Borang soal selidik SSKP terdiri dari 5 item. Analisis dikira melalui nilai min = n seperti jadual di bawah.


    Sumber : Chee Kim Mang (2008)
Jadual 4 : Taburan min aspek pengurusan kerja di sekolah bagi guru permulaan KDPM dan KPLI 


Min tertinggi dalam kumpulan KDPM adalah item dapat mengemaskinikan rekod kehadiran murid ( min 4.5). Manakala min terendah berkongsi pada item 4 dan 5 iaitu dapat mengemaskinikan maklumat murid dalam buku rancangan pengajaran harian guru dan dapat melaksnanakan tugas tambahan luar sekolah. Purata min keseluruhan bagi aspek pengurusan kerja guru di sekolah ialah 4.3. 

Bagi kumpulan KPLI, min yang tertinggi adalah bagi item nombor 2,3,4 dan 5 iaitu sebanyak 4.3. Min terendah sebanyak 4.2 pada item 1 iaitu boleh memeriksa hasil kerja murid secara berterusan. Bagi aspek ini, kedua-dua kumpulan giri permulaan KDPM dan KPLI menunjukkan prestasi pengurusan kerja di sekolah yang sangat memuaskan.

Setelah ke empat-empat aspek di nilai, dapat dibuat suatu keputusan berdasarkan pembentangan graf di bawah. Keempat aspek dinilai berdasarkan skor min tersebut.



   Sumber : Chee Kim Mang ( 2008)
Rajah 1 : Perbandingan min bagi setiap aspek antara guru permulaan KDPM dan KPLI keluaran 2007


Rajah 1 menunjukkan pada keseluruhannya, pentadbir sekolah berpuas hati dengan kualiti diri guru permulaan KDPM dan KPLI (min = 4.2 dan 4.3 masing- masing); pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi guru permulaan KDPM dan KPLI (min = 4.1 masing -masing);  aktiviti kokurikulum guru permulaan KDPM dan KPLI (min = 4.2 dan 4.1 masing masing) dan pengurusan kerja di sekolah guru permulaan KDPM dan KPLI (min 4.3 masing- masing).


3.0  Langkah-langkah

Menurut Mok Soon Sang (1996), konsep profesionalisme merupakan suatu pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup bermutu, bersikap jujur, dedikasi, bertanggungjawab dan bermoral tinggi, mempunyai outonomi bertugas secara mematuhi kod etika yang telah ditentukan oleh organisasinya. Dalam kajian ini, empat aspek yang dikaji sangat berkait rapat dengan etika keguruan yang positif. Berdasarkan hasil dapatan kajian, sesuatu harus ditafsirkan bagi membantu perkembangan diri dan profesionalisme seorang guru dalam menghadapi cabaran semasa.

Dalam aspek yang pertama ialah berkaitan kualiti diri guru permulaan. Jika dirujuk kembali skor purata nilai min bagi kedua-dua golongan  guru permulaan KPLI dan KDPM berada pada tahap yang lebih kurang sama iaitu memuaskan. Kesan daripada dapatan adalah jelas, menunjukkan kedua golongan guru permulaan belum berada pada tahap yang cemerlang bagi pihak pentadbiran. Setelah difikirkan, boleh jadi guru permulaan kurang menunjukkan amalan proaktif dan penglibatan diri dalam aktiviti professional di sekolah. Oleh hal demikian, sebagai langkah memperkembangkan potensi kendiri, guru permulaan harus memperbaiki amalan tugas mereka dengan berani dan mampu hadapi cabaran serta aktif melibatkan diri dalam perlaksanaan tugas di sekolah.

Melihat kembali kepada hasil kutipan data melalui borang soal selidik SSKP, min purata kedua-dua kumpulan adalah sama bagi aspek pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Kedua-dua kumpulan mendapat skor min purata 4.1 pada tahap memuaskan. Walaupun setiap item, kedua kumpulan Berjaya mendapatkan skor min 4.0 ke atas, namun terdapat banyak kelemahan yang perlu diperbaiki. Proses p&p masih lagi belum berada pada tahap yang baik ataupun cemerlang. Kedua-dua kumpulan harus bijak dan lebih kreatif dalam meransang murid untuk berfikir dalam p&p. Selain itu, mereka harus lebih aktif memikirkan bagaimana mahu mewujudkan suasana p&p yang efisyen dan menyeronokkan. Implikasinya dapat difikirkan, guru-guru permulaan masih memerlukan bimbingan dari guru yang lebih berpengalaman. Seharusnya seorang guru novis perlu dibimbing oleh seorang guru berpengalaman untuk suatu tempoh masa tertentu. Guru baru diberikan bimbingan dan diselia oleh pentadbir ataupun pihak yang berkenaan. Itu langkah drastiknya, namun sebagai langkah awal, di institut pendidikan guru sendiri seharusnya mempunyai silibus yang lebih mapan dalam membina keyakinan dan kebolehan guru mengurus p&p dengan baik. Mungkin melalui amalan reflektif praktikum atau “micro teaching”.

Aspek yang ketiga, ialah penglibatan guru permulaan KDPM dan KPLI dalam aktiviti kokurikulum. Umumnya, kedua kumpulan berada pada tahap memuaskan. KDPM 4.2 manakala kumpulan KPLI 4.1. Jika diamati nilai min setiap item, pihak pentadbir lebih cenderong kepada kumpulan KDPM. Ini sudah jelas kerana latihan bagi guru KDPM lebih lama berbanding kumpulan KPLI di institut perguruan. Ketika di institut perguruan lagi, kumpulan KDPM lebih lama diterapkan dengan nilai-nilai dan silibus kokurikulum di sekolah melalui program Gerak Kerja Kokurikulum (GERKO). Jadi, ini jelas membuktikan guru KPLI kurang pendedahan dengan silibus kokurikulum di sekolah sebelum di tempatkan di sekolah - sekolah. Justifikasinya, perlu ada silibus kokurikulum yang mantap dalam program KPLI. Mungkin tempoh masanya boleh dipanjangkan bagi mengelakkan silibus terlalu membebani guru pelatih KPLI. Di pihak sekolah juga, ada baiknya sekiranya guru-guru permulaan dilatih oleh guru mentor dan dihantar ke kursus-kursus bersifat kokurikulum agar dapat menyediakan guru untuk hadapi cabaran dalam kokurikulum dan sukan.

Dari segi pengurusan kerja di sekolah oleh kumpulan KDPM dan KPLI, masing masing mendapat skor min purata 4.3. Prestasi yang sangat memuakan oleh pihak pentadbir. Namun begitu sebagai pendidik, tambahan pula guru permulaan seharusnya lebih proaktif untuk melonjak lebih cemerlang. Konklusinya, guru permulaan harus cekap dalam menguruskan apa sahaja tugasan berkaitan kegiatan sekolah. Mengurus rekod kehadiran, kad 001, menulis rancangan pengajaran harian dan memeriksa lembaran kerja murid. Mungkin kerana kedua golongan guru pelatih datang dari institut perguruan yang menekankan amalan praktikum secara berfasa membuatkan guru-guru permulaan KDPM dan KPLI lebih cekap dalam aspek ini berbanding 3 aspek yang lain. Sebagai pandangan menerusi dapatan kajian, mungkin lebih signifikan sekiranya ditubuhkan “mentor-mentee” bagi guru permulaan dan guru pengalaman. Ini diteguhkan lagi oleh  (Achinstein & Athanases, 2006) untuk memberi bimbingan serta membantu guru permulaan dalam proses transisi daripada guru permulaan menjadi guru berpengalaman; proses sosialisasi tentang norma-norma profesion perguruan dan program latihan kemajuan profesional guru di sekolah yang formal dan tidak formal di mana mereka ditempatkan.

Seterusnya ''sistem perantisan'' perlu diwujudkan di mana guru permulaan diberi peluang untuk belajar daripada guru pakar atau guru berpengalaman yang komited di sekolah mereka. Semua usaha ini adalah bertujuan untuk memberi peluang kepada guru permulaan untuk memperbaiki amalan dan pemikiran serta pelbagai cabaran yang mereka hadapi dalam profesion mereka. Bagi mengukuhkan penguasaan isi kandungan mata pelajaran yang diajar, guru permulaan harus diberi kursus yang berkaitan dengan pengajaran mereka di sekolah sama ada sebagai kursus kemajuan profesional atau kursus dalaman (inhouse training) yang dijalankan oleh sekolah sendiri atau kini lebih dikenali sebagai Latihan dalam Perkhidmata (LADAP).

Kesimpulannya, berdasarkan kajian telah member sedikit gambaran tentang kepuasan pihak pentadbir terhadap kualiti guru permulaan KDPM dan KPLI yang baru berkhidmat di sekolah. Atas segala rasional di atas, guru permulaan atau guru novis harus lebih proaktif dan berusaha melonjakkan profesion keguruan kearah yang lebih baik lagi. Diharapkan, berdasarkan huraian dan idea di atas sedikit sebanyak dapat membantu perkembangan diri dan profesionalisme guru dalam menghadapi cabaran semasa.



4.0  Rumusan

Kesimpulannya, berdasarkan kajian telah member sedikit gambaran tentang kepuasan pihak pentadbir terhadap kualiti guru permulaan KDPM dan KPLI yang baru berkhidmat di sekolah. Atas segala rasional di atas, guru permulaan atau guru novis harus lebih proaktif dan berusaha melonjakkan profesion keguruan kearah yang lebih baik lagi. Diharapkan, berdasarkan huraian dan idea di atas sedikit sebanyak dapat membantu perkembangan diri dan profesionalisme guru dalam menghadapi cabaran semasa.

5.0  Refleksi

Tugasan yang diselesaikan banyak memberi input yang dapat membantu saya melihat persepsi atau pandangan pengakaji.  Pada pendapat saya, masalah yang timbul harus dikaji bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik. Sekiranya berlakunya sesuatu masalah, guru haruslah mempunyai cara untuk menangani masalah tersebut. Berdasarkan isu yang dipilih iaitu isu guru baru bermasalah, masalah ini boleh diselesaikan jika guru baru itu sendiri berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Terdapat banyak alternatig yang boleh digunakan untuk meningkatkan kualiti diri sebagai seorang guru. Melalui latihan dan kursus yang diikuti mampu menyediakan kita sebagai guru yang mahir dan berkualiti. Guru sendiri perlu bersikap proaktif dan bijak mencari peluang untuk memantapkan diri dengan pelbagai ilmu.

Sepanjang menyelesaikan tugasan ini juga, ianya memberi cabaran kepada diri saya. Memandangkan semester ini adalah semester terakhir saya dan rakan sekelas diberi projek akhir untuk dipamerkan. Namun, tekanan kerja yang diterima sebagai pelajar saya dapati bahawa cabaran ini adalah sebahagian  daripada permulaan dalam kerjaya saya sebagai guru kelak. Berfikiran positif dalam melaksanakan tugasan yang diberi dan perancangan jadual untuk setiap tugas dapat membantu saya menyelesaikan tugasan. Dalam bidang keguruan, saya dapat kaitkan bahawa guru yang berani menghadapi cabaran adalah guru yang berjaya. Kejayaan akan diperolehi jika kita berusaha dan tekun melaksanakannya. 
Dalam dunia pendidikan seorang guru perlu melengkapkan ilmu kemahiran dan ilmu baharu. Tujuannya supaya guru dapat mengikuti arus perkembangan semasa. Begitu juga saya, pelbagai kemahiran dan ilmu yang diperoleh sepanjang menyiapkan tugasan ini. Yang pertama ialah tentang pengurusan dan etika untuk menjadi seorang guru. pengetahuan yang diperoleh ini akan digunakan apabila mula bergelar guru kelak. Yang kedua ilah kemahiran ICT diamana saya dan rakan-rakan diminta untuk membina blog. Kemahiran ini dapat diaplikasikan kelak dimana kegunaan blog ini mampu membina satu rangkaian perkongsian ilmu dengan pelbagai pihak.

Kehendak tugasan ini dapat dikaitkan dengan rancangan masa hadapan saya dengan cara bagaimana masalah yang berlaku dan dialami oleh saya dapat diselesaikan apabila bergelar guru kelak. Mungkin melalui pandangan dan idea yang disampaikan melalui penulisan atau  bahan, saya dapat menyumbang ke arah pembinaan kualiti guru yang diinginkan oleh negara.

MOHAMAD SAFIY MOHD SAHID



















No comments:

Post a Comment