1.0 1.0PENGENALAN
Sistem pendidikan merupakan salah satu elemen utama
negara bagi mencapai taraf negara maju dan membangun sejajar dan selaras dengan
Wawasan 2020. Semua pihak memainkan
peranan yang sangat penting bagi meningkatkan sistem pendidikan di negara ini
terutamanya para guru. Menurut Kamus Dewan, guru bermaksud pengajar, pendidik
atau pengasuh . (Syed Ismail Bin syed Mustapa. Ahmad Subki Bin Miskon: Julai
2010: m.s; 5 ).
Guru adalah merupakan sumber kepada keberkesanan pendidikan. Walaupun sesuatu sistem pendidikan itu baik, sekiranya egen yang menyampaikan itu tidak efektif maka maksud yang ingin disampaikan tidak akan tercapai matlamatnya.
Guru adalah merupakan sumber kepada keberkesanan pendidikan. Walaupun sesuatu sistem pendidikan itu baik, sekiranya egen yang menyampaikan itu tidak efektif maka maksud yang ingin disampaikan tidak akan tercapai matlamatnya.
Profesion keguruan merupakan profesion yang tertua di
dunia dan kini memasuki satu lagi era baharu. Peranan guru pada masa dahulu
hanya tertumpu sebagai penyampai ilmu semata-mata. Berbanding sistem pendidikan
pada masa kini, guru lebih banyak berperanan sebagai pemudah cara pengetahuan
yang seharusnya lebih bersedia dan peka dalam melahirkan dan menggunakan situasi-situasi
pembelajaran secara cekap dan berkesan. Selaras dengan perubahan peranan
pendidik , guru harus lebih inovatif, kreatif dan efektif dalam penyampaiannya
serta sentiasa memikirkan pendekatan baharu untuk mengadaptasikan amalan mereka
dengan kehendak pelajar sebagai “knowledge worker” dalam era revolusi maklumat
abad ke-21
Pendapat Liberman, 1956, profesion
merujuk kepada suatu pekerjaan yang melaksanakan fungsi soSial yang penting.
Untuk mencapai fungsi tersebut, tahap kemahiran tertentu dan suatu pengalaman
pengetahuan sistematik berasaskan teori yang dipegang oleh seseorang individu
diperlukan. Suatu profesion ialah suatu bidang yang mempunyai ciri-ciri seperti
kepentingan kemahiran intelek, latihan ikhtisas yang mencukupi, khidmat yang
diperlukan oleh masyarakat, menikmati autonomi individu dan kumpulan,
mementingkan mutu perkhidmatan, mempunyai tatasusila perkhidmatan atau kod
etika dan mempunyai organisasi tersendiri untuk menguruskan hal-hal yang
berkaitan dengan pendidikan. ( Noriati A.Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah,
2010,M.s: 2-3 )
Menurut Kamus Dewan ( 2005
), ‘ profesion’ ialah suatu bidang pekerjaan khasnya yang memerlukan pendidikan
dan kecekapan serta kemahiran yang tinggi dan latihan yang khas. Aspek keguruan
dianggap sebagai satu profesion apabila guru memperoleh pengetahuan atau
kemahiran melalui latihan dalam suatu tempoh masa yang panjang, meningkatkan
profesionalisme, komited kepada klien dan mempunyai kuasa autonomi dalam
membuat keputusan. (Noriati A.Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah, 2010,M.s:
2-4). Profesion keguruan merupakan salah satu bidang pekerjaan yang disanjung
tinggi dan merupakan bidang pekerjaan yang dipandang mulia oleh masyarakat.
Guru adalah merupakan seorang insan yang sentiasa diperhatikan oleh seluruh
ahli masyarakat. Setiap tingkah laku, gerak geri dan aktiviti yang dilakukan
akan dinilai oleh semua orang, terutamanya anak didik di sekolah masing-masing
Tugas guru bukan sekadar
menyampaikan ilmu pengetahuan semata-mata, malahan tingkah laku dan amalan baik
mereka akan sentiasa menjadi ikutan dan rujukan oleh semua pihak. Oleh itu,
profesion keguruan mempunyai kod etika yang perlu dipatuhi oleh setiap guru
bagi memastikan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan dapat dilaksanakan
dengan berkesan. Mengikut pengertian Kamus Dewan (1995), etika bermaksud satu
sistem dasar akhlak, adat atau tingkah laku atau kesusilaan. Pengertian dari
sudut Islam pula menyatakan etika adalah akhlak. Manakala dalam konteks
pekerjaan, merujuk kepada tingkah laku baik sewaktu menjalankan setiap amanah
yang dituntut oleh syarak
Paparan isu dan masalah
tingkah laku negatif yang dilakukan oleh guru seringkali mendapat liputan
menyeluruh dan senantiasa dilaporkan melalui media cetak atau media elektronik.
Paparan isu ini sering kali dijadikan isu yang hangat dan menjadi topik
perbualan serta perbincangan oleh lapisan masyarakat di seluruh Malaysia secara
amnya dan di serata dunia secara khususnya. Pelbagai masalah yang melibatkan
etika perguruan sering dilaporkan melibatkan kes tingkah laku negatif yang
dilakukan oleh guru seperti kes rasuah, gangguan seksual, dera dan sebagainya
Sebagai contohnya isu
penderaan iaitu guru memukul murid hingga menyebabkan kematian yang dilaporkan
oleh Berita Harian yang bertarikh 31 Mac 2012 telah menjadikan isu ini semakin
hangat diperkatakan di segenap lapisan masyarakat. Berdasarkan isu guru memukul
muridnya sehingga menyebabkan kematian ini, menunjukkan bahawa guru tersebut
telah melanggar kod etika perguruan yang telah ditetapkan dengan melakukan
penderaan fizikal ke atas muridnya. Isu berkaitan dengan penderaan guru
terhadap muridnya merupakan isu yang semakin berleluasa dari hari ke hari.
Persoalannya mengapa isu ini berlaku
Kejadian penderaan fizikal
yang dilakukan oleh guru yang semakin berleluasa ini merupakan kejadian yang
bukan berlaku di tempat kerja mahupun di tempat awam tetapi ianya berlaku di
institusi sekolah yang dianggap sebagai tempat yang paling selamat oleh semua
pihak. Kejadian penderaan ini semakin menular di sekolah di mana mangsanya
ialah murid-murid yang dikategorikan sebagai kanak-kanak atau golongan yang
lemah jika dibandingkan dengan guru. Penderaan fizikal yang dilakukan oleh para
guru ini menunjukkan mereka tidak bertanggungjawab dalam melindungi anak murid
di bawah jagaan mereka. Seringkali kita dengar bahawa terdapat tingkah laku
negatif yang dilakukan oleh guru tidak kira guru itu muda atau tua. Ini
memberikan gambaran bahawa sekolah bukan lagi institusi yang selamat dari
masalah ini jika hal ini dilakukan sendiri oleh guru.
2.0
ANALISIS
DAN ULASAN ARTIKEL ISU MURID DIPUKUL HINGGA MATI
Artikel yang dipilih ialah
berkaitan dengan kes seorang guru sekolah agama memukul muridnya yang berusia 7
tahun sehingga menyebabkan kematian. Kejadian yang berlaku di sebuah sekolah
agama di Arau, Perlis ini, merupakan tragedi yang mengecewakan. Lebih-lebih
lagi suspek adalah merupakan tenaga pengajar sekolah agama berkenaan. Mangsa,
Saiful Syazani Saiful Sopfidee dikatakan dipukul dan dibelasah oleh gurunya
yang berusia 26 tahun atas sebab kesalahan mencuri RM7. Murid tersebut dipukul
selama 2 jam menyebabkannya pengsan akibat daripada kecederaan di kepala dan tubuh badan kesan daripada
pukulan yang bertubi-tubi oleh guru berkenaan.
Kes yang berlaku ini
mendapat liputan meluas oleh media-massa kerana kes ini melibatkan suspek yang
menyandang jawatan sebagai seorang guru iaitu satu pekerjaan atau profesion
yang sangat dipandang mulia oleh masyarakat sekeliling. Merujuk sumber Berita
Harian (2012), Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyifatkan
kes murid sekolah agama yang dibelasah guru sehingga maut adalah jenayah serius
yang tidak boleh dimaafkan. Beliau juga berkata, walaupun sekolah berkenaan
bukan di bawah Kementerian Pelajaran, namun perbuatan guru itu tetap tidak
boleh dibiarkan kerana ia membabitkan keselamatan murid. Hal ini adalah
bertentangan dengan akauntabiliti keguruan terhadap murid. Setiap guru perlu lebih
mengutamakan kebajikan dan keselamatan murid daripada hal-hal lain.
Isu berkaitan guru memukul
muridnya sehingga menyebabkan kematian ini merupakan kes yang boleh
dikategorikan sebagai kes penderaan kanak-kanak. Tan Sri Muhyiddin Yassin
berkata, “ Bila ibu bapa menyerahkan anak mereka kepada pihak sekolah, ia
menjadi tanggungjawab guru dan sekolah kena memberi perhatian tentang
keselamatan mereka, (bukannya mendera mereka) apa lagi dilakukan oleh guru yang
sepatutnya bertanggungjawab mendidik anak-anak,” (sumber: Berita Harian, 2012).
3.0
DEFINISI
PENDERAAN
Merujuk sumber Wikipedia
Bahasa Melayu (2012), Penderaan kanak-kanak bermaksud dera ataupun satu
perbuatan zalim yang dilakukan kepada golongan kanak-kanak. Biasanya
ditakrifkan kepada mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun. Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2010), dera bermaksud pukulan, mendera, seksa, denda dan
hukuman. Manakala penderaan pula merujuk
kepada perbuatan mendera terhadap
kanak-kanak.
Peters dalam bukunya yang
bertajuk Ethics and Education (1966) dan The Logic of Education (1970) telah
mendefinisikan denda sebagai mengenakan kesakitan dengan sengaja oleh orang
yang berautoriti ke atas seseorang yang melanggar peraturan dan ke atas
sesorang yang melakukan sesuatu yang tidak menyenangkan. Oleh itu, dalam
konteks isu yang dibincangkan ini, guru tersebut telah melakukan penderaan terhadap
muridnya sebagai hukuman terhadap kesalahan yang dilakukan bagi membentuk
disiplin murid tersebut. Namun begitu, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan
bahawa setiap sekolah termasuklah sekolah agama rakyat perlu mempunyai kaedah
standard dalam menguruskan soal disiplin pelajar.
Penderaan berlaku kerana
si pendera adalah lebih kuat dan bertenaga secara fizikal serta lebih berkuasa
secara mental dan psikologi daripada yang didera. Murid yang menjadi mangsa
terhadap penderaan yang dilakukan oleh guru sekolah agama tersebut adalah
dikategorikan sebagai kanak-kanak kerana umurnya belum menjangkau 18 tahun dan
ke atas. Penderaan terhadap kanak-kanak dibahagikan kepada empat jenis
penderaan yang utama, iaitu penderaan fizikal, penderaan seksual, penderaan kerana
mereka diabaikan penjagaan dan penderaan emosi (Malaysia 1991).
4.0
JENIS-JENIS
PENDERAAN
4.1 Penderaan
Fizikal
Pakar perubatan
mendefinisikan penderaan fizikal sebagai tindakan yang boleh menyebabkan
kecederaan seperti pendarahan otak (Birrell & Birrell 1968), lebam yang
teruk (Silverman 1968 dan Cafey 1972), kecacatan akibat penderaan fizikal
(Camerin 1972), retak dan patah tulang (O’Neil et al. 1973), bekas gigitan
(Sims et al. 1973), lecur dan terbakar dicucuh puntung rokok (Smith &
Hanson 1974). Menurut Mohd. Sham Kasim (1994) cara dan alat yang digunakan
untuk mendera selain memukul menggunakan tangan, dirotan, disebat, digigit,
disimbah cecair panas, dicucuh dengan besi atau benda panas, puntung rokok atau
ubat nyamuk, dirantai, diikat, dikurung, dikunci di dalam bilik atau rumah,
ditumbuk, disepak, diterajang, dicubit, dikepit atau dipulas dan sebagainya.
4.1
Penderaan
Seksual
Penderaan seksual merujuk
segala bentuk aktiviti seksual yang mempunyai tujuan memenuhi nafsu seks orang
dewasa, melalui pornografi, gambar, perakam suara, filem, perakam video atau
mengeksploitasi bahagian sulit kanak-kanak. Penderaan seksual melibatkan
kanak-kanak adalah dengan cara mencabul kehormatannya, dirogol dan dipaksa
melacur. Akta Perlindungan Kanak-kanak 1991 mentakrifkan bahawa seseorang yang
terlibat dalam kes penderaan seksual kanak-kanak adalah apabila dia mengambil
bahagian, sama ada sebagai peserta atau pemerhati dalam apa-apa aktiviti yang
bersifat seks bagi maksud apa-apa bahan, fotograf, rakaman, filem, pita video
atau persembahan yang bersifat pornografi, lucah atau eksploitasi seks oleh
mana-mana orang bagi memuaskan nafsu seks orang itu atau orang lain.
4.2
Penderaan
Pengabaian Penjagaan
Penderaan kerana diabaikan
penjagaan didefinisikan secara rumusan daripada Akta Perlindungan Kanak-kanak
sebagai kegagalan ibu bapa untuk memenuhi keperluan asas anak seperti
pemberian makanan, pakaian, kediaman, rawatan perubatan, tidak memberi
penyeliaan atau pengawalan anak daripada terlibatnya dengan kumpulan jahat atau
bahaya moral dan tidak melindungi mereka daripada bahaya sehingga kanak-kanak
terpaksa menjaga diri sendiri dan menjadi pengemis. Pengabaian kanak-kanak
merujuk pada pengabaian terhadap penjagaan kanak-kanak daripada segi keperluan
asas seperti keselamatan, makanan berkhasiat, pendidikan, rawatan emosi dan
fizikal (Ammerman & Hersen, 1990:28).
4.3
Penderaan
Emosi
Penderaan emosi merujuk
kepada bentuk gangguan psikologi terutama daripada segi mental dan emosional,
sama ada didera dan dianiayai oleh ahli keluarga atau individu yang paling
hampir dengan kanak-kanak tersebut. Emosi adalah rasa dalaman yang dapat
dilihat sebagai sedih, marah, meradang, geram, benci, sakit dan sebagainya
(lihat Kieran O’ Hagan, 1993:22). Penderaan emosi merangkumi tidak memberi
kasih sayang yang cukup atau membenci kanak-kanak tersebut, kanak-kanak tidak
dihiraukan, tidak dilayan karenahnya, pergaulan mereka disekat misalnya tidak
dibenarkan berkawan atau bermain sesama mereka, mereka sering dimarahi,
ditengking, ditakut-takuti dan ahli keluarga bermusuhan dengan kanak-kanak.
Oleh itu, ternyatalah di sini bahawa
kes penderaan yang dibincangkan ini adalah jenis penderaan fizikal. Terdapat
kesan-kesan melecet pada tangan akibat diikat seperti yang dilaporkan dan ini
menyebabkan mangsa koma selepas dipukul oleh guru berkenaan.
5.0
FAKTOR-FAKTOR
YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA PENDERAAN
5.1 Tekanan
Bebanan Kerja
Menurut Kamus Dewan
(1999), tekanan membawa maksud sesuatu desakan atau paksaan yang diterima oleh
seseorang. Manakala Kamus Oxford Advanced Learner’s (1983) mendefinisikan
tekanan atau dalam Bahasa Inggerisnya stress sebagai pressure;
condition causing hardship, disquiet. Seyle (1964) adalah orang yan pertama
menggunakan terma ‘tekanan’ mendefinisikannya sebagai satu set fizikal dan
psikologikal yang bertindak balas kepada keadaan dan pengaruh yang sebaliknya.
Manakala Kamus Behavioral Science medefinisikan tekanan sebagai satu
keadaan fizikal atau tekanan mental yang menyebabkan perubahan dalam sistem
saraf autonomi.
Kyriacou & Sutcliffe, (1978) menyatakan bahawa
tekanan guru boleh ditakrifkan sebagai perasaan tidak selesa, emosi negatif
seperti marah, kebimbangan, tekanan serta kekecewaan yang berpunca dari aspek
kerja mereka sebagai seorang guru. Dalam hal ini, guru yang menghadapi tekanan
adalah guru yang tidak dapat mengawal emosi mereka terhadap perubahan budaya
pendidikan yang bukan sahaja untuk memberi ilmu pengetahuan tetapi perlu
mendidik manusia agar menjadi modal insan yang berguna kepada masyarakat.
Guru terpaksa melakukan kerja lebih masa, perkeranian,
menyediakan alat bantu mengajar, menghadiri kursus atau bengkel sepanjang
minggu sambil terpaksa melakukan penyesuaian terhadap kaedah pengajaran yang
baru sehingga mengabaikan emosi dan kehendak dalaman mereka. Oleh itu, kadangkala
mereka akan bertindak diluar jangkaan semata-mata untuk memuaskan kehendak
dalaman mereka yang selama ini tidak dapat dipenuhi berikutan bebanan kerja
yang terlalu banyak.
5.2 Kurang
Memahami Etika Perguruan
Selain itu, punca
berlakunya kes penderaan yang melibatkan guru ini adalah disebabkan guru
tersebut kurang memahami etika keguruan yang telah digariskan. Guru yang
memahami etika keguruan tidak akan tergamak untuk melakukan perkara sedemikian
terhadap anak muridnya sendiri. Hal ini berbeza pula dengan kes yang telah
berlaku kepada guru tersebut kerana telah melanggar kod etika guru yang telah
digariskan ini. Hal ini sedikit sebanyak telah memberikan gambaran bahawa guru
tersebut tidak mengerti dan memahami kandungan yang telah termaktub di dalam kod
etika guru.
Laporan Suruhanjaya Diraja
Mengenai Perkhidmatan Perguruan Malaysia Barat (Laporan Aziz, 1971),
mencadangkan supaya diadakan Etika Profesion Perguruan bagi pembentukan
tatasusila guru. Etika perguruan ini akan menjadi satu panduan kepada guru
dalam melaksanakan tugasan harian sebagai guru. Berdasarkan kod etika perguruan
yang telah ditetapkan, sepatutnya setiap ahli profesion iaitu guru sedia maklum
tentang perkara yang boleh dilakukan serta perkara yang tidak boleh dilakukan
sebagai seorang guru. Tetapi, apa yang berlaku di dalam kes ini adalah
sebaliknya.
5.3 Tiada
Kesedaran Agama
Tiada kesedaran agama juga
boleh membawa kepada gejala penderaan guru terhadap anak muridnya sepertimana
yang berlaku terhadap guru tersebut. Guru tidak menghayati apa yang
diajarkandalam agama. Agama Islam contohnya menganjurkan agar umatnya bekerja
dengan ikhlas, amanah dan penuh bertanggungjawab. Kerja adalah satu ibadah dan
ramai di antara guru yang bekerja tetapi tidak bersungguh-sungguh dan tidak
amanah.
Kesedaran agama yang
kurang iaitu tidak menggunakan ilmu yang dipelajari dengan sebaik mungkin
menyebabkan guru tersebut tidak dapat membezakan yang mana betul dan yang mana
salah. Oleh itu hal ini akan menyebabkan berlakunya kes penderaan seperti yang telah
dilakukan oleh guru tersebut terhadap anak muridnya. Walaupun kes yang
dibincangkan ini melibatkan guru sekolah agama, namun di sini jelas menunjukkan
perbuatan guru tersebut bukan mencerminkan beliau sebagai seorang muslim yang
mengamalkan ajaran Islam dengan baik. Jika difikirkan secara logiknya, mana
mungkin kes seperti ini akan berlaku kepada seorang guru sekolah agama yang
telah kita sedia maklum mempunyai pengetahuan agama yang tinggi.
5.4 Penyalahgunaan
Dadah
Penyalahgunaan dadah
merupakan salah satu punca berlakunya kes penderaan di sekolah yang melibatkan
guru dan murid. Guru yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah akan hilang
kawalan diri dan tidak mampu untuk berfikiran dengan waras. Mereka ini telah
hanyut dalam dunia mereka sendiri dan telah hilang matlamat sebenar kehidupan.
Spiritual mereka amat lemah manakala emosi mereka sukar dikawal dan mudah
tertekan. Apabila seseorang guru telah terlibat dengan penyalahgunaan dadah
mereka akan mudah dihimpit dengan pelbagai masalah lain.
Kesan penyalahgunaan dadah
juga akan menyebabkan perubahan sikap individu tersebut. Mereka akan mudah
menjadi panas baran oleh sebab kitaran darah dalam badan mereka bergerak dengan
cepat. Maka, tidak hairanlah sekiranya dikatakan guru yang terlibat dengan
penyalahgunaan dadah akan mudah melakukan penderaan terhadap anak muridnya.
6.0 IMPLIKASI
KES PENDERAAN FIZIKAL
Sekiranya masalah
penderaan fizikal yang melibatkan guru dan murid sekolah ini tidak dibendung
dengan baik, mungkin masalah ini akan menular dengan lebih teruk lagi. Kesan
dan akibat daripada perbuatan tingkah laku guru yang negatif ini bukan sahaja
akan memberi kesan kepada guru tersebut sahaja, namun kesannya akan turut
dirasai oleh mangsa penderaan itu sendiri, guru-guru lain, sekolah, masyarakat
dan sebagainya.
6.1 Terhadap Guru
Masalah yang berlaku ini
akan menyebabkan hubungan guru dan murid menjadi semakin renggang di mana semua
murid membenci dan takut untuk menuntut ilmu dengan guru tersebut. Dalam
situasi ini, murid akan berasa tidak selamat untuk meneruskan sesi
pembelajaran. Selain itu, hubungan guru dengan rakan sejawatannya juga akan
musnah kerana mereka semua tidak lagi mempercayai guru tersebut selepas sekali
melakukan perbuatan mendera anak muridnya. Akibatnya, guru tersebut akan
mengalami tekanan emosi dan konflik jiwa yang serius. Mengikut Terri Mauro
(2004), terdapat banyak faktor yang berkait dengan gangguan emosi contohnya
masalah ketidakfungsian otak, pemakanan dan masalah keluarga.
6.2 Terhadap Murid
Murid-murid yang didera
akan mengalami kecederaan pada mana-mana bahagian tubuh badan dan kesan
penderaan ini dapat dilihat oleh penglihatan. Malah ia juga akan menyebabkan
pertumbuhan murid-murid yang didera ini terjejas. Malah, kesan penderaan
terhadap murid juga boleh menyebabkan kematian seperti kes yang dibincangkan
ini. Malah, guru yang bersikap suka mendera dan memukul ini akan memberi kesan
atau mempengaruhi murid-murid lain untuk melakukan perbuatan yang sama kepada
rakan-rakan mereka yang lemah kerana guru merupakan ‘role-model’ kepada
murid-murid. Menurut Mahathir (1999), guru-guru dituntut agar mempunyai sahsiah
dan akhlak yang boleh diteladani oleh murid dan masyarakat di samping menguasai
pelbagai ilmu. Sahsiah yang dipamerkan oleh guru ini akan menjadi panduan dan
diteladani oleh murid-murid di sekolah. Maka, hal ini akan sekaligus
menjejaskan sistem pendidikan yang terdapat di negara kita.
6.3 Terhadap Profesion Perguruan
Isu penderaan ini hanya
dilakukan oleh segelintir guru sahaja, tetapi seperti kata pepatah “ Kerana
nila setitik rosak susu sebelanga”.
Kesan daripada tingkah laku segelintir guru ini akan merosak dan
mencemarkan imej profesion perguruan.
Tingkah laku negatif yang dilakukan oleh guru akan menyebabkan profesion
perguruan ini dipandang rendah oleh lapisan masyarakat. Masyarakat lebih
cenderung melihat dan menilai sesuatu yang negatif berbanding perkara yang
positif. Tambahan pula, profesion ini tidak lagi dihormati oleh masyarakat
terutama ibu bapa dan murid-murid.
Selain itu, gejala
penderaan yang berlaku ini juga memberi kesan kepada profesion perguruan yang
menyebabkan generasi muda tidak lagi berminat untuk menjadi guru dan ini akan
mengakibatkan profesion ini kekurangan generasi muda yang berbakat untuk
mendidik anak bangsa. Kesannya kerajaan tidak dapat melahirkan guru-guru yang
berkemahiran dalam pelbagai aspek kerana kekurangan generasi muda yang ingin
menceburi bidang ini. Mengikut Lilia dan Norlena (1998), penyusutan kuasa untuk
menjalankan tugas secara professional menyebabkan profesion perguruan menurun
di kaca mata masyarakat.
6.4 Terhadap Sekolah
Apabila isu penderaan ini
memberi kesan kepada guru dan murid, secara tidak langsung isu ini juga akan
memberi kesan kepada sekolah. Dengan berlakunya kes-kes penderaan ini, reputasi
dan imej sekolah akan jatuh. Sekolah adalah sebagai sebuah organisasi formal
yang mempunyai matlamat tertentu. Menurut Abu Bakar dan Ikhsan (2003), sekolah
adalah satu masyarakat kecil yang mempunyai budaya tersendiri.
Sekiranya budaya penderaan
diamalkan di sesebuah sekolah dan tidak dibendung dengan kadar segera, masyarakat
tidak lagi mengganggap sekolah sebagai sebuah institusi yang selamat untuk
mereka menghantar anak mereka mendapatkan pendidikan di sekolah tersebut. Hal
ini juga akan menyebabkan sekolah tidak lagi dianggap sebagai institusi
pendidikan yang memberi pendidikan berkualiti kepada murid-murid.
6.5 Terhadap Ibu Bapa dan Masyarakat
Isu penderaan yang berlaku ini turut
memberi kesan kepada ibu bapa dan masyarakat. Hubungan yang terjalin di antara
guru dan ibu bapa akan menjadi renggang disebabkan ibu bapa tidak lagi
mempercayai kredibiliti guru-guru tersebut untuk mendidik anak-anak mereka. Kebajikan
dan keselamatan yang seharusnya dititikberatkan oleh guru akhirnya terancam
disebabkan oleh guru sendiri. Hal ini akan merisaukan pihak ibu bapa untuk
menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Kesannya ada di antara ibu bapa yang
membawa isu penderaan ini kepada pihak atasan seperti polis dan peguam bagi
mendapatkan keadilan bagi pihak anak mereka. Di samping itu juga, masyarakat
akan turut memandang serong kepada semua pihak termasuklah guru dan pentadbir
sekolah kerana tidak bertanggungjawab dalam menjalankan tugas sebagai pendidik.
7.0 CADANGAN /
LANGKAH MENGATASI ISU PENDERAAN
Penderaan fizikal yang
berlaku kepada murid ini merupakan salah satu isu yang sangat dipandang serius
oleh lapisan masyarakat. Kita sedia maklum bahawa kebanyakan guru menghukum
murid di atas kesalahan atau kenakalan yang dilakukan oleh murid itu sendiri.
Namun begitu, penderaan bukanlah langkah yang terbaik untuk menghukum seseorang
murid yang melakukan kesalahan. Tingkah laku negatif seperti mendera yang
dilakukan oleh guru tersebut hendaklah dibendung dengan kadar segera. Menurut
Lewis M. Beaker (2001), tingkah laku adalah sebarang perbuatan yang dilakukan
sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
7.1 Tingkatkan Kesedaran Agama Dalam Diri
Antara langkah untuk
mengatasi isu tersebut ialah dengan meningkatkan kesedaran agama. Setiap guru
hendaklah mendalami ilmu agama supaya setiap tingkah laku yang dilakukan adalah
berlandaskan kepada pegangan agama. Dengan mendalami ilmu agama, seseorang guru
itu akan sedar peranan dan tanggungjawab yang diamanahkan perlu dilaksanakan
dengan sebaik yang mungkin dan berusaha untuk menjalankan tanggungjawab dengan
ikhlas. Menurut INTAN (1994), ikhlas merupakan salah satu etika yang perlu
diamalkan dalam pekerjaan. Ini bermaksud setiap penjawat awam hati yang bersih,
jujur dan suci. Jika seseorang itu ikhlas dalam kerjanya, ia akan menjalankan
tugas tersebut dengan sempurna dan menghasilkan output yang memuaskan secara
berterusan.
7.2 Wujudkan Khidmat Kaunseling Khas Untuk
Guru
Selain itu, di setiap
sekolah hendaklah diwujudkan khidmat bimbingan dan kaunseling yang dikhaskan
untuk guru bagi menangani isu penderaan fizikal terhadap murid di mana khidmat
ini dikendalikan oleh individu yang pakar dalam masalah ini. Khidmat bimbingan
dan kaunseling ini bertujuan untuk membolehkan guru mendapatkan bantuan dan
nasihat daripada pakar kaunseling jika mereka terlibat atau mengalami masalah
gangguan emosi yang boleh mengakibatkan mereka bertindak di luar kawalan.
Menurut Shertzer dan Stone (1981) menyatakan bahawa bimbingan sebagai
perkhidmatan membimbing individu yang memerlukannya untuk mencapai kefahaman,
pengetahuan dan kemahiran tertentu.
7.3 Penguatkuasaan Undang-undang
Penguatkuasaan
undang-undang adalah merupakan langkah yang patut diambil oleh kerajaan bagi
mengatasi isu berkaitan dengan penderaan. Merujuk kepada rencana yang dikeluarkan
oleh Utusan Malaysia bertarikh 1 April 2001, Dr. Rais Yatim menyatakan bahawa
undang-undang adalah peraturan hidup yang berkata-kata. Undang-undang
berkata-kata melalui bahasanya yang tersendiri iaitu bahasa undang-undang.
Penguatkuasaan undang-undang seperti penjara, sebatan, hukuman dan sebagainya
perlulah dikuatkuasakan bagi mengatasi masalah ini daripada terus berleluasa.
Mana-mana guru yang terlibat dengan tindakan undang-undang boleh dilucutkan
jawatannya sebagai seorang guru. Ini dapat memberi pengajaran kepada guru lain
supaya tidak melakukan perkara yang sama berkaitan isu penderaan ini.
7.4 Melantik
Guru yang Berkelayakan
Kerajaan
hendaklah melantik guru-guru yang berkelayakan untuk menjawat profesion sebagai
seorang pendidik. Hal ini disebabkan, guru yang berkelayakan telah diberi
latihan yang secukupnya untuk menjadi seorang guru. Program-program dan
kursus-kursus yang telah dijalani oleh individu ini sedikit sebanyak membantu
mereka memahami etika keguruan yang telah digariskan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia contohnya seperti Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP).
8.0 RUMUSAN
Pandangan saya berkaitan dengan isu
guru agama memukul anak muridnya sehingga menyebabkan kematian ini adalah tidak
wajar berlaku. Hal ini kerana tugas guru adalah sebagai seorang pendidik dan
pembimbing dan bukan sebagai pengancam keselamatan murid-murid. Persoalan yang
timbul ialah adakah perlu seorang guru membelasah muridnya sedemikian rupa?
Lebih-lebih lagi mangsa hanya berumur 7 tahun. Tidak sepadan langsung dengan
suspek yang berumur 26 tahun. Sekiranya memang benar bahawa murid tersebut
melakukan kesalahan mencuri, tindakan membelasah murid berkenaan secara melulu
bukanlah jalan yang terbaik dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
Terdapat pelbagai cara yang lebih
efektif dan berkesan yang boleh digunakan. Guru tersebut tidak boleh bertindak
tanpa alasan dan bukti yang kukuh. Tambahan pula sekiranya dakwaan yang
mengatakan bahawa murid tersebut mencuri adalah daripada percakapan murid-murid
yang lain. Dalam erti kata yang lain ialah hanya syak. Tindakan memukul dan
membelasah murid tersebut bagi saya adalah sangat kejam dan tidak
berperikemanusiaan. Lebih-lebih lagi bagi seorang guru yang mempunyai
pendidikan agama. Mencabut nyawa seseorang dengan tangan sendiri hanya kerana
syak dan wasangka, adalah tindakan yang paling dangkal sekali yang dibuat oleh
seorang manusia lebih-lebih lagi digelar seorang guru.
Menurut Abu Bakar Nordin (2003),
peribadi dan sahsiah seorang guru akan menentukan kedudukannya di mata
masyarakat. Oleh itu, guru harus memiliki sifat profesionalisme yang tinggi.
Sebagai seorang pendidik, guru perlu menjadi contoh dan teladan kepada para
murid dalam pelakuan sehariannya supaya pendidik menjadi masyarakat yang
dihormati dan disegani. Etika dan tatasusila profesion perguruan yang menjadi
pegangan harus sentiasa difahami, dihayati dan diamalkan. Dengan mengamalkan
etika keguruan yang telah digariskan, isu berkaitan dengan penderaan seperti
yang dibincangkan akan dapat dibendung dan diatasi dengan berkesan.
9.0 REFLEKSI
Dunia pendidikan semakin mencabar
pada hari ini. Pelbagai isu yang berkaitan dengan guru dan keguruan sering
dibincangkan melalui media massa. Berdasarkan tugasan projek yang telah
diberikan ini, pelbagai manfaat telah saya perolehi. Dengan menjalankan tugasan
projek ini, saya dapat meningkatkan kefahaman tentang ruang lingkup kerjaya
sebagai seorang guru pada masa hadapan. Isu-isu yang berkaitan dengan guru dan
keguruan merupakan topik yang sering mendapat liputan menyeluruh oleh semua
pihak. Hal ini dapat memberi pendedahan kepada saya untuk lebih matang dalam
menempuhi isu-isu yang bakal berlaku apabila menjadi seorang guru pada masa
hadapan.
Tugasan projek ini juga
mengkehendaki saya menganalisis, mengulas dan mengutarakan pendapat berkaitan
isu yang berkait dengan guru dan keguruan. Hal ini sekaligus akan dapat
mempengaruhi tindakan saya pada masa hadapan sekiranya menghadapi masalah yang
berkaitan. Sekiranya saya berada di dalam mana-mana situasi yang melibatkan isu
guru dan keguruan seperti yang berlaku pada masa kini, saya hendaklah bertindak
secara matang. Tindakan yang saya ambil hendaklah berlandaskan kepada
profesionalisme sebagai seorang guru tanpa mengikut hawa nafsu semata-mata.
Malah, dengan adanya tugasan projek
ini, saya dapat berfikir secara kreatif dan kritis dalam menangani setiap
masalah yang berlaku. Hal ini disebabkan, bertindak tanpa berfikir akan
mendatangkan kesan yang negatif kepada individu itu sendiri. Jadi, setiap
masalah yang berlaku akan dapat diselesaikan sekiranya saya dapat berfikir
secara kreatif dan kritis dalam usaha untuk mencari jalan penyelesaian.
Tambahan pula, saya dapat mempelajari kemahiran baharu dengan adanya penerapan
unsur ICT semasa menjalankan tugasan projek ini. Tugasan ini memerlukan saya
membina sebuah blog laman ilmu secara berkumpulan. Hal ini memberi pengetahuan
kepada saya tentang penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam
pendidikan. Kemahiran ini juga dapat digunakan pada masa hadapan kerana sistem
pendidikan pada masa kini amat mementingkan penggunaan ICT dalam bidang
pendidikan.
NURUL FAZLIANA BINTI ISMAIL
mohon share..tq :)
ReplyDeletemohon cut and paste sbg tugasan.. tq
ReplyDelete